Szabó Ferenc alezredes nyugállományú vadászpilóta

 

 

1931 augusztus 6.-án született Budapesten. Gyermekéveit Farkasréten töltötte a budaörsi és a farkashegyi repülőterek közvetlen közelében. A repülés varázsa korán megragadta, minden szabadidejét a gépek között töltötte. 16 éves korában kezdett el vitorlázni a farkashegyi repülőtéren, ahol a „B” vizsgáig jutott.

A középiskolai érettségi után Szentesre, motoros repülő kiképzésre jelentkezett, melynek sikeres teljesítése után Szolnokra került a Killián György repülőtiszti iskolára. Itt avatták alhadnaggyá.

Hivatásos katonai pályafutása Tiszapüspökiben folytatódott ahol UT-2, Po-2 és Jak-18-as típusokon repült majd pedig növendékeket oktatott. 1951-ben egy igazi harcigép, az IL-10-es „Párduc” botkormánya mögé ülhetett. A kiváló csatagép mai napig egyik kedvenc típusa. 1956-ig repülte a típust, melyen oktatott is. Ez idő alatt több repülőtéren is szolgált, a legtöbb időt azonban Börgöndön, a csatarepülők bázisán töltötte el.

1956 után a csatarepülő alakulatokat feloszlatták így Kecskemétre került a vadászrepülő ezredhez. Itt Jak-11 „Ölyv” és Mig-15 bisz típusokon szolgált 1962-ig. Ebben az évben Pápán az ottani vadászezrednél Mig-21 F-13 típusátképzést kapott. A kétszeres hangsebességre képes elfogóvadász kabinjában 2200 csodálatos repült órát töltött. Repülte a Mig-21-es továbbfejlesztett változatát az MF-et is, melyre 1975-ben képezték át.

Repülőpályafutása nagy részét Kecskeméten töltötte az MN.59. Honi Vadászrepülő Ezrednél, kezdetben rajparancsnoki, majd századparancsnok-helyettesi, ezredparancsnok-helyettesi, végül pedig századparancsnoki beosztásban. Számtalan növendéket oktatott a repülés rejtelmeire, résztvett több hazai és külföldi harcászati gyakorlaton, valamint a katonai díszszemléken is.

1983-ban, 52 évesen, alezredesi rendfokozatban ment nyugdíjba. Hosszú repülőpályafutása során 16 típuson 3600 órát töltött a levegőben, melynek során több mint 10 ezer leszállást hajtott végre, valamint 16 ejtőernyős ugrással is büszkélkedhet.

Jelenleg Kecskeméten él, repüléssel kapcsolatos élményeit a „Szállj velem” című, saját kiadású könyvében írta le.

könyvborító

 

Képek


Mig-15 bisz
 

Mig-17 PF
 

Mig-21 F-13
 

Mig-21 MF-ek
a zónában

Mig-21 MF
 

Mig-23 MF
az 1980-as
díszszemle előtt
Kecskeméten
  

Mig-23 MF
az 1980-as
díszszemle előtt
Kecskeméten
  

Mig-15 bisz
Szabó Ferenc
készültségben
1958

 

Mig-21 UTI
felszállás előtti
előkészítése

 

Mig-21-es
kötelék
az 1980-as
díszszemlére
gyakorlás
közben

Mig-21 MF
 
 

Mig-21 F-13
hajtóműleállás utáni sikeres kényszerleszállás emlékére
 

Mig-21 F-13
térképi
egyeztetés
felszállás előtt

Mig-21 MF

Mig-21 MF

Mig-21 MF

 

Az eredeti felvételek Szabó Ferenc tulajdonát képezik. (a szerző engedélyével)