Nyílt nap a Sliaci katonai repülőtéren

Sliac, M. R. Stefanik légibázis 2003. május 31.

Verőfényes napsütés, 30 fok és kellemes sültkolbász illat fogadott minket a Sliaci katonai repülőtéren május 31.-én reggel. A házigazda alakulat az „1. Stíhacie Letecké Krídloáltal szervezett nyílt napra az előzetes információk szerint a Szlovák Légierő repülőgépei és helikopterei mellett számos külföldi repülőgép is várható volt.

A katonai rendészek irányítása mellett azok is könnyen ide találtak, akik nem jártak még a szlovák MiG-29-eseknek is otthont adó, gyönyörű természeti környezetben fekvő bázison. A megszokott magyar árszínvonalhoz képest meglepően olcsó 30 koronás belépőjegy megvásárlása után azonnal a statikus sor felé vettük az irányt.

   

A többi géptől némileg külön volt kiállítva a házigazda alakulat MiG-29-ese és a Biele Albatrosy bemutató-kötelék L-39-es Albatros gyakorlógépe. A kordonnal elkerített gépeket jól körül lehetett járni, ami megkönnyítette a fotózást. A statikus sor többi gépe a felszállópályával párhuzamos gurulóúton sorakozott. A Szlovák Légierő élénk zöld festésű Mi-24-es és Mi-2-es helikopterei mellett egy angol Harrier Gr7-es állt. A szokatlan kialakítású helyből felszálló típus mindig nagy tömegeket vonz a légi bemutatókon, most is a legtöbb ember ez a gép előtt bámészkodott.

Gyönyörű formája és kiváló repülési jellemzői miatt számomra a francia Mirage-2000 az repülőnapok egyik fénypontja. Most az együléses, világos festésű Mirage-2000 C változat volt kiállítva, aminek külön örültem. A német Luftwaffe egy Tornado IDS és egy F-4F Phantom géppel képviseltette magát, de sajnos légi bemutatót egyik típus sem tartott. A hollandok három különböző repülőeszközt állítottak ki, egy kétüléses F-16-ost, egy AH-64 Apache helikoptert, valamint egy Fokker F-60-as szállítógépet. A médiákban is gyakran szereplő, így viszonylag ismertebb helikopter előtt szintén nagyobb tömeg verődött össze, főleg mikor látták, hogy néhány gyereket a holland pilóták beültetnek a pilótafülkébe.

A statikus soron a gépek elé kitett asztalokon számtalan repülős pólót, felvarrót és egyéb relikviákat árultak a műszakiak megfizethető áron.

A földön kiállított gépek megtekintése után a nem sokkal el is kezdődött a repülőprogram. Először a Biele Albatrossy három gépe húzott át a repülőtér felett, majd egyből leszálltak. A kötelék hivatalos honlapja szerint idén nem tartanak bemutatókat, mivel a gépeik pótlás illetve nagyjavítás alatt állnak. Az Albatrosok leszállása után egy katonai L-410-es emelkedett a levegőbe, hogy fedélzetéről ejtőernyősök ugorjanak ki a szlovák nemzeti zászlóval a lábukra kötözve. A szép számú nézőközönség nagy tapssal jutalmazta a nagyon pontosan kivitelezett produkciót. A Zlin-142-esek által vontatott Blanik vitorlázógépekkel bemutatót tartó Ocovski Bacovia kötelék volt a következő műsorszám. A hangtalanul suhanó, fémesen csillogó vitorlázók ismét hatalmas sikert arattak különleges produkciójukkal. A vontató Zlin-142-esek közül három gép összeállt egy kötelékbe, hogy áthúzásokkal és alakzatváltásokkal szórakoztassák a közönséget.

Az angolok büszkesége, a hazai fejlesztésű Harrier extrém manőverekkel mutatta be, hogy milyen kivételes képességekkel rendelkezik. Helyben forgott, bólogatott, tolatott, de ha kellett villámsebesen felgyorsított. A hangsebesség alatti vadászbombázó ideális a közvetlen frontvonal feletti feladatok elvégzésére, nagy harcászati előnyt biztosítva használóinak. A Harrier után következő, a Francia Légierő gerincét alkotó Mirage-2000 elfogó-vadász egy egészen más koncepciót testesít meg. Fülsüketítő robajjal, maximális hajtómű teljesítménnyel szállt fel, nagy kontrasztot teremtve az előtte repülő vitorlázógépekhez képest. A szépséges deltaszárnyú vadász nagy sebességű áthúzásokat, szűk harcfordulókat és nagy állásszögű repülést mutatott be, demonstrálva a típus kiváló repülési jellemzőit. Az forszázst szinte végig használó, szenzációs programot repülő francia pilóta hatalmas tapsot kapott leszállása után. A speciális fekete-fehér festésű holland F-16-os az európai repülőnapok egyik színfoltja. Ismét a jól megszokott, profin kivitelezett, a szárnyvégi füstölőkkel még látványosabbá tett bemutatóját tartotta meg, de nekem mégis a Mirage tetszett jobban.

A szlovák Mi-24-es harci helikopter infracsapdák kilövésével tarkított programja szintén kiváló volt, a brutális kinézetű forgószárnyas hol primadonnaként billegett a nézők előtt, hol pedig fenyegetően harcfordulózott. A Holland Légierő PC-7-es gyakorló-kiképző gépe látványos sárga festésével ideális fotóstéma volt. Az F-16-oshoz hasonlóan szintén füstölőt használt a rendkívül esztétikus svájci gyártmányú kis gép. A sort ismét a házigazdák folytatták egy terepszínű L-39-essel. A szlovák pilóta igyekezett mindent kihozni az Albából amit csak lehetett de a nagysebességű típusokhoz képest természetesen látványban és hanghatásban is elmaradt. Hogy egy kis üröm is legyen az örömben a nagyon várt MiG-29-es feltehetőleg műszaki ok miatt nem tudott felszállni. A szpíker többször beharangozta de hosszú várakozás után közölték, hogy helyette ismét a Mirage-2000 fog repülni. A francia pilóta még az előző programjánál is látványosabbat repült, rengeteg nagy túlterhelésű fordulót beiktatva. A repülőprogramok közül nálam egyértelműen övé lett a képzeletbeli pálma. A szlovák Fulcrum felszállásában még mindig reménykedve ácsorogtam egy ideig a kordon mellett, azonban a bemondó hamarosan közölte, hogy a dinamikus programnak vége van.

Említést érdemel még a hadrendből már kivont szlovák MiG-21-esek impozáns sora, amit szintén kiválóan lehetett fotózni. Kicsit elszoruló szívvel jártam körül a viharvert vasmadarakat és a Pápán rozsdásodó magyar társaikra gondoltam. Nekik még az sem adatik meg, hogy a repülőnapok közönsége megcsodálhassa az egykor oly büszkén szárnyaló „szuperszonikus kályhacsöveket”.

A sliaci Nyílt Napról elmondható, hogy igazán szép környezetben, kiváló időben, változatos programmal várták a repülés iránt érdeklődő, vagy csupán kellemes szombati piknikre érkező szép számú nézősereget. A hazai rendezvényekkel ellentétben a különböző sültkolbász és egyéb étel-ital árusok, bőséges, jó minőségű választékkal és megfizethető árakkal járultak hozzá a repülőnap sikeréhez. Számos makett és repülős kiadvány árus tette teljessé a képet. A Magyarországról is könnyen és gyorsan megközelíthető bázison számtalan honfitársunk kattogtatta fényképezőgépét.

Fotó és szöveg: Temesvári Péter 2003 ©

Kapcsolódó linkek:

http://www.slz-sliac.sk - A Sliaci M. R. Stefanik bázis honlapja