S I A D 2 0 0 2
„ L e t e c k é D n i ”
Pozsony, M. R. Stefanik repülőtér 2002. június 8 - 9
Idén is a pozsonyi, M. R. Stefanik repülőtér adott otthont a SIAD 2002 két napos légiparádénak, melyre a Forszázs Egyesület tagjai is ellátogattak. A rendezvény hivatalos honlapján található programelőzetes alapján szenzációs repülőnap ígérkezett. Az egyesület több tagja már június 7.-én, péntek reggel útnak indult, hogy az érkező gépeket lefotózza. A többiek péntek este érkeztek Hegyeshalomba, hogy másnap reggel kapunyitásra a reptéren lehessenek. Már a fogadtatás is jól indult, ugyanis a városban több helyen iránymutató táblák segítették a tájékozódást a repülőnapra érkezőknek, a repülőtér közvetlen közelében pedig katonák és rendőrök irányították a forgalmat. A kijelölt parkolóhelyről kb. 20 perc sétával lehetett bejutni – a forgalmi épületeket megkerülve – a repülőtérre.
A kiállított repülőgépek
A 160 koronás belépőjegy megvásárlása után egy meglehetősen lepusztult, cocpit nélküli, egykor szerencsésen kényszerleszállt Boeing-707 utasszállító gép mellett elhaladva a többség először a statikus sor felé indult, hogy megtekintse az ott felsorakoztatott impozáns repülőgépeket, amelyek már messziről csábították a repülés szerelmeseit. Az Ukrán Légierő Tu-22 M3 Backfire és Il-76 MF Candid gépe uralta a sort. A poltavai bázison állomásozó Tupoljev bombázó nagyon szép állapotban volt, lenyűgöző méreteivel és kecses aerodinamikai kialakításával a rendezvény egyik legnagyobb sztárja lett, annak ellenére, hogy bemutatórepülést nem tartott.
![]() Il-76 MF Candid |
![]() Il-76 MF Candid |
![]() TU-22 M3 Backfire |
![]() TU-22 M3 Backfire |
![]() Szu-27 A Flanker |
![]() Szu-27 A Flanker |
A házigazdák kitettek magukért, légierejük teljes típusválasztékát bemutatták. A statikus soron a Szlovák Légierő alábbi repülőgépei voltak láthatóak:
- Jak-40
- Tu-154 B
- Mi-17 Hip
- Mig-21 UM Mongol /Sliac/
![]() An-26 Curl |
![]() L-410 FG |
![]() Mig-29 UB Fulcrum |
![]() L-29 Delfin |
![]() L-39 ZA Albatros |
![]() Mi-2 Hoplite |
![]() Mi-24 D Hind |
![]() |
Sajnos a nemrégiben kivont szlovák Szu-22M4 Fitter-eket és Szu-25K Frogfoot-okat nagy valószínűséggel már csak múzeumokban tekinthetjük meg.
Az USAF és a kanadai légierő is képviseltette magát a SIAD-on, de csak a statikus soron, a többi géptől elkerítve álldogált két-két avianói F-15 C Eagle, F-16 C Falcon és F/A-18 A Hornet, valamint egy ramsteini C-130 Hercules.
![]() F-15 C Eagle |
![]() F-16 C Falcon |
![]() F/A-18 A Hornet |
Tovább kiállított típusok:
- Agusta-Bell AB-212 Osztrák Légierő
- Pilatus PC-6 Turbo Porter Osztrák Légierő
![]() Tornado IDS Német Légierő |
![]() F-4F Phantom Német Légierő |
![]() Fokker F-60 Holland Légierő |
![]() Casa-235 Spanyol Légierő |
![]() G-2 A Galeb Szerb és Montenegrói Légierő |
A repülőprogram
A kiadott programtól némiképpen eltérő bemutatót tartottak mindkét napon. A PZl-130-as, légcsavaros gyakorló-kiképző repülőgépeket használó lengyel Orlik bemutatókötelék ugyanis nem vett részt a rendezvényen, míg a csak vasárnapra kiírt Ocovski Bacovia nevű - vitorlázó gépekből és Zlin-142-esekből álló - kötelék mindkét napon repült. A felszállások sorrendje nagyjából egyezett a menetrenddel, csak kisebb eltérések voltak tapasztalhatóak. A repülőnap egész ideje alatt üzemelt a polgári gépeket fogadó terminál is, így több utasszállító gép le- és felszállását is élvezhette közvetlen közelről a szépszámú publikum.
SIAD 2002 Pozsony - Dinamikus bemutatók Hivatalos program |
|||||
Szombat |
Vasárnap |
||||
11.05 |
Nyitó kötelék |
SK |
10.43 | Biele Albatrosy |
SK |
11.07 |
Biele Albatrosy |
SK |
10.50 | L-410 ejtőernyős ugrás |
SK |
11.10 |
L-410 ejtőernyős ugrás |
SK |
11.05 |
Nyitó kötelék |
SK |
11.20 |
Mig-29 B Fulcrum |
SK |
11.21 |
Mig-21 MF Fishbed |
SK |
11.30 |
F-16 MLU Falcon |
N |
11.30 |
F-16 MLU Falcon |
B |
11.48 |
Orlik Display Team |
PL |
11.47 |
Orlik Display Team |
PL |
12.13 |
J-35 Draken |
A |
12.22 |
L-159 ALCA |
CZ |
12.22 |
F-16 AM Falcon |
NL |
12.31 |
Mi-24 Hind |
SK |
12.42 |
L-159 ALCA |
CZ |
12.41 |
Ocovski Bacovia |
SK |
12.51 |
Patrouille de France |
F |
13.00 |
F-16 AM Falcon |
NL |
13.28 |
W-3 A Sokol |
CZ |
13.12 |
Sky Hussars |
H |
13.38 |
Mirage 2000 |
F |
13.35 |
W-3 A Sokol |
CZ |
13.46 |
Mi-24 Hind |
CZ |
13.40 |
PC-7 Team |
CH |
14.03 |
F-16 MLU Falcon |
B |
13.58 |
Mirage 2000 |
F |
14.23 |
Mig-29 B Fulcrum |
SK |
14.08 |
Szu-27 A Flanker |
UA |
14.33 |
Frecce Tricolori |
I |
14.20 |
Hawk ZJ-100 |
GB |
15.02 |
Hawk ZJ-100 |
GB |
14.29 |
Frecce Tricolori |
I |
15.09 |
Sky Hussars |
H |
14.59 |
L-39 Albatros |
SK |
15.25 |
Szu-27 A Flanker |
UA |
15.09 | Mig-29 B Fulcrum |
SK |
15.35 |
PC-7 Team |
CH |
15.21 | Patrulla Aguila |
E |
16.00 |
PC-9 M |
SLO |
15.53 |
G-2 A Galeb |
YU |
16.14 |
Patrulla Aguila |
E |
16.07 | Tornado |
GB |
16.46 |
Tornado |
GB |
16.19 | PC-9 M |
SLO |
16.56 |
Szu-31 M |
SK |
16.35 | F-16 MLU Falcon |
N |
17.09 |
Biele Albatrosy |
SK |
16.41 | Biele Albatrosy |
SK |
17.35 |
AN-2 ejtőernyős ugrás |
SK |
17.08 | Mi-24 Hind |
CZ |
17.23 |
Mig-29 B Fulcrum |
SK |
|||
17.35 |
AN-2 ejtőernyős ugrás |
SK |
A szóló gépek programja
A harci gépek közül kiemelkedő teljesítményt nyújtott a francia Mirage 2000 valamint az ukrán Szu-27-es. A francia gép látványos manővereivel aratott nagy tetszést, míg a Szuhoj hatalmas tolóerő feleslegét kihasználva, imponáló erődemonstrációt tartott. Az Ukrán Légierő különleges festésű büszkesége, bődületes hangorkán kíséretében, méreteit meghazudtoló könnyedséggel manőverezett. A házigazdák Sliacon állomásozó Fulcrum-jai - infracsapdákat is kilőve - páros légiharcot valamint szólórepülést egyaránt bemutattak, kihasználva a típus kiváló manőverező képességét. Az F-16-osok szinte végig utánégetőt használva mutattak be szűkített fordulós manővereket. Nagy élmény volt látni vasárnap a Szlovák Légierő Mig-21 Fishbed-jének manővereit, amely nosztalgikus élményeket ébresztett a típus kedvelőiben, valamint a kortárs, az Osztrák Légierőben szolgáló Saab Drakenek áthúzásait. Mind a szombati, mind pedig a vasárnapi programja során a brit Tornado a tőle megszokott nagy sebességű áthúzásokat mutatta be.
A gyakorló-, könnyű-harcigép kategóriát képviselte az angol Hawk valamint a cseh L-159 és a régebbi gyártmányú, inkább a Delfinnel összevethető teljesítményű jugoszláv Galeb.
A légcsavaros gépeket a szlovén PC-9-es és a Szlovák Aeroclub Szu-31-ese képviselte. Ez utóbbi gép némi csalódást okozott a Veres Zoltán bemutatóihoz szokott magyar nézőknek.
![]() Pilatus PC-9 |
![]() Szu-31 |
A helikopterek közül a füstölőket használó cseh Mi-24 Hind és a látványos manőverekkel tarkított mentési gyakorlatot végző Sokol mindkét nap kiváló bemutatót tartott, míg a szlovák Mi-24-es infracsapda kilövésekkel tette emlékezetessé produkcióját.
![]() W-3 A Sokol |
![]() W-3 A Sokol |
![]() MI-24 Hind |
![]() MI-24 Hind |
Kötelék repülések
Az előzetes hírekkel ellentétben a SIAD 2002 hivatalos honlapján pár nappal az esemény előtt jelezték, hogy az Orosz Lovagok és az Ukrán Sólymok nem lesznek ott a repülőnapon.
A kötelékek közül az Alpha Jet-ekkel felszerelt Patrouille de France sajnos csak szombaton tudott résztvenni a rendezvényen, viszont csodálatos, új elemekkel tarkított repülésükkel kárpótolták a nézőket.
A Frecce Tricolri a tőle megszokott magas színvonalú, precízen végrehajtott manővereivel kápráztatta el a nagyszámú közönséget, melyet zenével és füstölők használatával színesítettek.
A honfitársaik előtt szereplő Biele Albatrosy pilótái mindent beleadtak és a rendkívül szép vonalú de nem túl nagy teljesítményű típusból kihozták a maximumot. A siker nem is maradt el, a nézők tapsvihara közepett gurulhattak mindannyiszor vissza az állóhelyre.
A CASA-101-eseket használó spanyol Patrulla Aguila vasárnapi programja sikerült jobban, repülésük látványosabb volt és összeszedettebbnek is tűntek, mint szombaton.
A svájci Pilatus PC-7-esekkel repülő kilencgépes kötelék szép, pontos alakzatrepüléseket mutatott be. A légcsavaros gépek zúgása a repülés hőskorát idézte fel.
A szlovák Ocovski Bacovia kötelék érdekes színfoltja volt a SIAD 2002-nek. A Zlin-142-esek és Blanik vitorlázógépek egyedi produkciója őszinte elismerést váltott ki a repülőnapra kilátogató sok tízezer emberből.
A háromgépes magyar Sky Hussars kötelék - amely nem a légierő hivatalos bemutatóköteléke - szintén résztvett a repülőnapon. Szombaton az egyik Jak-52-es valószínüleg műszaki okból nem tudott felszállni, így a maradék két gép – egy Jak-18 és egy Jak-52 - csonka bemutatót tartott. Vasárnap viszont már mind a három gép lerepülte a többi kötelékhez képest meglehetősen szerény programot, ami nem a pilóták tudását, hanem a rendelkezésre álló technikát és a gyakorlásra fordítható repidőt minősíti.
![]() Frecce Tricolori |
![]() Frecce Tricolori |
![]() Frecce Tricolori |
![]() Frecce Tricolori |
![]() Frecce Tricolori |
![]() Patrullla Aguila |
![]() Sky Hussars |
![]() Patrouille de France |
![]() PC-7 Team |
![]() PC-7 Team |
![]() PC-7 Team |
![]() PC-7 Team |
![]() PC-7 Team |
Összegzés
Látványos, sok repülőgépet felvonultató, jól megszervezett airshow-t láthatott a pozsonyi Stefanik repülőtérre kilátogató publikum. Mind a statikus soron, mind a levegőben láthattunk különleges típusokat (Tu-22 M3 Backfire, G-2A Galeb, Szu-27A Flanker) és a „megszokott típusok” is hozták a tőlük elvárható teljesítményt (F-16, Mig-29, stb.). Külön öröm volt számomra a résztvevő kötelékek nagy száma és szenzációs programja.
Külön pozitívum volt, hogy a látogatók rendelkezésére álló pecsenyesütők és mozgó büfék nagy választékban kínálták, megfizethető áron termékeiket, tovább növelve a komfortérzetet. Egyedül a borongós időjárásra lehetett némi panasz, bár a repülő programot ez sem befolyásolta.
Az elmondottak alapján kijelenthető, hogy nagyon színvonalas repülőnapon vehettünk részt, reméljük 2004-ben, ismét találkozhatunk a SIAD-on.
Fotó és szöveg: Temesvári Péter ©