S I A D  2 0 0 2
„ L e t e c k é  D n i ”

Pozsony, M. R. Stefanik repülőtér 2002. június 8 - 9

logo

Idén is a pozsonyi, M. R. Stefanik repülőtér adott otthont a SIAD 2002 két napos légiparádénak, melyre a Forszázs Egyesület tagjai is ellátogattak. A rendezvény hivatalos honlapján található programelőzetes alapján szenzációs repülőnap ígérkezett. Az egyesület több tagja már június 7.-én, péntek reggel útnak indult, hogy az érkező gépeket lefotózza. A többiek péntek este érkeztek Hegyeshalomba, hogy másnap reggel kapunyitásra a reptéren lehessenek. Már a fogadtatás is jól indult, ugyanis a városban több helyen iránymutató táblák segítették a tájékozódást a repülőnapra érkezőknek, a repülőtér közvetlen közelében pedig katonák és rendőrök irányították a forgalmat. A kijelölt parkolóhelyről kb. 20 perc sétával lehetett bejutni – a forgalmi épületeket megkerülve – a repülőtérre.

 

A kiállított repülőgépek

A 160 koronás belépőjegy megvásárlása után egy meglehetősen lepusztult, cocpit nélküli, egykor szerencsésen kényszerleszállt Boeing-707 utasszállító gép mellett elhaladva a többség először a statikus sor felé indult, hogy megtekintse az ott felsorakoztatott impozáns repülőgépeket, amelyek már messziről csábították a repülés szerelmeseit. Az Ukrán Légierő Tu-22 M3 Backfire és Il-76 MF Candid gépe uralta a sort. A poltavai bázison állomásozó Tupoljev bombázó nagyon szép állapotban volt, lenyűgöző méreteivel és kecses aerodinamikai kialakításával a rendezvény egyik legnagyobb sztárja lett, annak ellenére, hogy bemutatórepülést nem tartott.


Il-76 MF Candid

Il-76 MF Candid

TU-22 M3 Backfire

TU-22 M3 Backfire

Szu-27 A Flanker

Szu-27 A Flanker

A házigazdák kitettek magukért, légierejük teljes típusválasztékát bemutatták. A statikus soron a Szlovák Légierő alábbi repülőgépei voltak láthatóak:


An-26 Curl

L-410 FG

Mig-29 UB Fulcrum

L-29 Delfin

L-39 ZA Albatros

Mi-2 Hoplite

Mi-24 D Hind

Sajnos a nemrégiben kivont szlovák Szu-22M4 Fitter-eket és Szu-25K Frogfoot-okat nagy valószínűséggel már csak múzeumokban tekinthetjük meg.

Az USAF és a kanadai légierő is képviseltette magát a SIAD-on, de csak a statikus soron, a többi géptől elkerítve álldogált két-két avianói F-15 C Eagle, F-16 C Falcon és F/A-18 A Hornet, valamint egy ramsteini C-130 Hercules.


F-15 C Eagle

F-16 C Falcon

F/A-18 A Hornet

Tovább kiállított típusok:


Tornado IDS
Német Légierő
 
 

F-4F Phantom
Német Légierő
 
 

Fokker F-60
Holland Légierő
 
 

Casa-235
Spanyol Légierő
 
 

G-2 A Galeb
Szerb és
Montenegrói
Légierő

 

A repülőprogram

A kiadott programtól némiképpen eltérő bemutatót tartottak mindkét napon. A PZl-130-as, légcsavaros gyakorló-kiképző repülőgépeket használó lengyel Orlik bemutatókötelék ugyanis nem vett részt a rendezvényen, míg a csak vasárnapra kiírt Ocovski Bacovia nevű - vitorlázó gépekből és Zlin-142-esekből álló - kötelék mindkét napon repült. A felszállások sorrendje nagyjából egyezett a menetrenddel, csak kisebb eltérések voltak tapasztalhatóak. A repülőnap egész ideje alatt üzemelt a polgári gépeket fogadó terminál is, így több utasszállító gép le- és felszállását is élvezhette közvetlen közelről a szépszámú publikum.

SIAD 2002 Pozsony - Dinamikus bemutatók

Hivatalos program

Szombat

Vasárnap

11.05

Nyitó kötelék

SK

10.43

Biele Albatrosy

SK

11.07

Biele Albatrosy

SK

10.50

L-410 ejtőernyős ugrás

SK

11.10

L-410 ejtőernyős ugrás

SK

11.05

Nyitó kötelék

SK

11.20

Mig-29 B Fulcrum

SK

11.21

Mig-21 MF Fishbed

SK

11.30

F-16 MLU Falcon

N

11.30

F-16 MLU Falcon

B

11.48

Orlik Display Team

PL

11.47

Orlik Display Team

PL

12.13

J-35 Draken

A

12.22

L-159 ALCA

CZ

12.22

F-16 AM Falcon

NL

12.31

Mi-24 Hind

SK

12.42

L-159 ALCA

CZ

12.41

Ocovski Bacovia

SK

12.51

Patrouille de France

F

13.00

F-16 AM Falcon

NL

13.28

W-3 A Sokol

CZ

13.12

Sky Hussars

H

13.38

Mirage 2000

F

13.35

W-3 A Sokol

CZ

13.46

Mi-24 Hind

CZ

13.40

PC-7 Team

CH

14.03

F-16 MLU Falcon

B

13.58

Mirage 2000

F

14.23

Mig-29 B Fulcrum

SK

14.08

Szu-27 A Flanker

UA

14.33

Frecce Tricolori

I

14.20

Hawk ZJ-100

GB

15.02

Hawk ZJ-100

GB

14.29

Frecce Tricolori

I

15.09

Sky Hussars

H

14.59

L-39 Albatros

SK

15.25

Szu-27 A Flanker

UA

15.09

Mig-29 B Fulcrum

SK

15.35

PC-7 Team

CH

15.21

Patrulla Aguila

E

16.00

PC-9 M

SLO

15.53

G-2 A Galeb

YU

16.14

Patrulla Aguila

E

16.07

Tornado

GB

16.46

Tornado

GB

16.19

PC-9 M

SLO

16.56

Szu-31 M

SK

16.35

F-16 MLU Falcon

N

17.09

Biele Albatrosy

SK

16.41

Biele Albatrosy

SK

17.35

AN-2 ejtőernyős ugrás

SK

17.08

Mi-24 Hind

CZ

     

17.23

Mig-29 B Fulcrum

SK

     

17.35

AN-2 ejtőernyős ugrás

SK

 

A szóló gépek programja

A harci gépek közül kiemelkedő teljesítményt nyújtott a francia Mirage 2000 valamint az ukrán Szu-27-es. A francia gép látványos manővereivel aratott nagy tetszést, míg a Szuhoj hatalmas tolóerő feleslegét kihasználva, imponáló erődemonstrációt tartott. Az Ukrán Légierő különleges festésű büszkesége, bődületes hangorkán kíséretében, méreteit meghazudtoló könnyedséggel manőverezett. A házigazdák Sliacon állomásozó Fulcrum-jai - infracsapdákat is kilőve - páros légiharcot valamint szólórepülést egyaránt bemutattak, kihasználva a típus kiváló manőverező képességét. Az F-16-osok szinte végig utánégetőt használva mutattak be szűkített fordulós manővereket. Nagy élmény volt látni vasárnap a Szlovák Légierő Mig-21 Fishbed-jének manővereit, amely nosztalgikus élményeket ébresztett a típus kedvelőiben, valamint a kortárs, az Osztrák Légierőben szolgáló Saab Drakenek áthúzásait. Mind a szombati, mind pedig a vasárnapi programja során a brit Tornado a tőle megszokott nagy sebességű áthúzásokat mutatta be.

 


Mig-29 B Fulcrum

Mig-29 B Fulcrum

Mig-29 B Fulcrum

Mirage 2000 C

Mirage 2000 C

F-16 MLU Falcon

F-16 MLU Falcon

F-16 MLU Falcon

Hawk ZJ-100

Mig-21 MF Fishbed

Szu-27 A Flanker

Szu-27 A Flanker

Szu-27 A Flanker

A gyakorló-, könnyű-harcigép kategóriát képviselte az angol Hawk valamint a cseh L-159 és a régebbi gyártmányú, inkább a Delfinnel összevethető teljesítményű jugoszláv Galeb.

A légcsavaros gépeket a szlovén PC-9-es és a Szlovák Aeroclub Szu-31-ese képviselte. Ez utóbbi gép némi csalódást okozott a Veres Zoltán bemutatóihoz szokott magyar nézőknek.


Pilatus PC-9

Szu-31

A helikopterek közül a füstölőket használó cseh Mi-24 Hind és a látványos manőverekkel tarkított mentési gyakorlatot végző Sokol mindkét nap kiváló bemutatót tartott, míg a szlovák Mi-24-es infracsapda kilövésekkel tette emlékezetessé produkcióját.


W-3 A Sokol

W-3 A Sokol

MI-24 Hind

MI-24 Hind

 

Kötelék repülések

Az előzetes hírekkel ellentétben a SIAD 2002 hivatalos honlapján pár nappal az esemény előtt jelezték, hogy az Orosz Lovagok és az Ukrán Sólymok nem lesznek ott a repülőnapon.

A kötelékek közül az Alpha Jet-ekkel felszerelt Patrouille de France sajnos csak szombaton tudott résztvenni a rendezvényen, viszont csodálatos, új elemekkel tarkított repülésükkel kárpótolták a nézőket.

A Frecce Tricolri a tőle megszokott magas színvonalú, precízen végrehajtott manővereivel kápráztatta el a nagyszámú közönséget, melyet zenével és füstölők használatával színesítettek.

A honfitársaik előtt szereplő Biele Albatrosy pilótái mindent beleadtak és a rendkívül szép vonalú de nem túl nagy teljesítményű típusból kihozták a maximumot. A siker nem is maradt el, a nézők tapsvihara közepett gurulhattak mindannyiszor vissza az állóhelyre.

A CASA-101-eseket használó spanyol Patrulla Aguila vasárnapi programja sikerült jobban, repülésük látványosabb volt és összeszedettebbnek is tűntek, mint szombaton.

A svájci Pilatus PC-7-esekkel repülő kilencgépes kötelék szép, pontos alakzatrepüléseket mutatott be. A légcsavaros gépek zúgása a repülés hőskorát idézte fel.

A szlovák Ocovski Bacovia kötelék érdekes színfoltja volt a SIAD 2002-nek. A Zlin-142-esek és Blanik vitorlázógépek egyedi produkciója őszinte elismerést váltott ki a repülőnapra kilátogató sok tízezer emberből.

A háromgépes magyar Sky Hussars kötelék - amely nem a légierő hivatalos bemutatóköteléke - szintén résztvett a repülőnapon. Szombaton az egyik Jak-52-es valószínüleg műszaki okból nem tudott felszállni, így a maradék két gép – egy Jak-18 és egy Jak-52 - csonka bemutatót tartott. Vasárnap viszont már mind a három gép lerepülte a többi kötelékhez képest meglehetősen szerény programot, ami nem a pilóták tudását, hanem a rendelkezésre álló technikát és a gyakorlásra fordítható repidőt minősíti.

 


Frecce Tricolori

Frecce Tricolori

Frecce Tricolori

Frecce Tricolori

Frecce Tricolori

Patrullla Aguila

Sky Hussars

Patrouille de France

PC-7 Team

PC-7 Team

PC-7 Team

PC-7 Team

PC-7 Team
   

Összegzés

Látványos, sok repülőgépet felvonultató, jól megszervezett airshow-t láthatott a pozsonyi Stefanik repülőtérre kilátogató publikum. Mind a statikus soron, mind a levegőben láthattunk különleges típusokat (Tu-22 M3 Backfire, G-2A Galeb, Szu-27A Flanker) és a „megszokott típusok” is hozták a tőlük elvárható teljesítményt (F-16, Mig-29, stb.). Külön öröm volt számomra a résztvevő kötelékek nagy száma és szenzációs programja.

Külön pozitívum volt, hogy a látogatók rendelkezésére álló pecsenyesütők és mozgó büfék nagy választékban kínálták, megfizethető áron termékeiket, tovább növelve a komfortérzetet. Egyedül a borongós időjárásra lehetett némi panasz, bár a repülő programot ez sem befolyásolta.

Az elmondottak alapján kijelenthető, hogy nagyon színvonalas repülőnapon vehettünk részt, reméljük 2004-ben, ismét találkozhatunk a SIAD-on.

Fotó és szöveg: Temesvári Péter ©

belépő