Moszkva és környéke haditechnikai múzeumai

 

Moszkvában járva, ha nem is minden utcasarkon, de szép számmal találhatók repüléssel foglalkozó múzeumok, melyeknek általában van szabadtéri része is, ahol elég jó állapotú, bár meglehetősen sűrűn elhelyezett gépek láthatók. A megközelíthetőségeket a metrómegállókhoz kapcsolom, mert mi a metrót használtuk, s egyben ez a legpraktikusabb tömegközlekedési eszköz.

 

Muzej Armii (Az Orosz Hadsereg Múzeuma)

Legkönnyebben a Prospekt Mira (piros vonal és a körgyűrű kereszteződésénél) megállótól lehet 10-15 perc gyaloglással megközelíteni az Ulitsa Sovietskoi Armii - Szovjet Hadsereg utcájában lévő múzeumot (az Olimpiai Stadion irányába kell elindulni, s azon túl a Hadsereg Színháza mellett).

Két része van a múzeumnak, a benti területen mondhatni a szokásos orosz háborús kiállítás, a Nagy Honvédő Háborúról, sok makettel, s emléktárggyal. Sajnos minden oroszul van, s ez az összes múzeumra érvényes, de ettől függetlenül érdemes megnézni. A kinti részen találhatók a repülőgépek, elég sok harcjármű, tankok, rakéták. Kifejezetten jó állapotban van minden, csak fényképezhetetlenül sűrűn vannak elrendezve. Típusokról külön nem beszélek, a fő gépekből (Szu-27, Mig-29, Mig-21/23, Szu-24, stb.) kint van egy-egy példány. A földi harceszközökhöz meg nem értek, bár szerintem abból is lehetne csemegézni. A kinti részre ingyen be lehet jutni, a bejárat a beltéri kiállítás épülete mellett van.

 

Park Pobedi (Győzelem Park)

A 90-es években építették ezt a hatalmas II. világháborús emlékparkot, ahol szintén két múzeum található, s nagyban hasonlít az előbb tárgyalt Hadsereg Múzeumára. A beltéri kiállítás egy hatalmas tér végén, egy kupolás épületben található, a szabadtéri e mögött lévő parkban bal kéz felé. Sajnos nem tudtam közelről megnézni, mert pont zárva volt (hivatalosan minden hét hétfőjén, s minden hónap utolsó csütörtökjén zárva van – a nyitott rész ingyenes), azonban körbe lehet járni, belátni a kerítésen. A kötelezők itt is ki vannak állítva, azonban vannak világháborús gépek (pl.: egy Me-109-s, Li-2-s, La-7-s ami így eszembe jut), egy részük nagy valószínűséggel makett (pl. a Messer), de nagyon szép állapotban van az összes. Itt is találhatók szép számmal földi járművek, lövegek, szóval akit érdekel a téma, annak mindenképpen érdemes megnézni.

Megközelítés: a Kutuzovskaya metró megállónál (világoskék vonal) kell leszállni, s onnan a városból kifele (a Diadalív irányába), a sugárút mellett még vagy 10-15 perc gyaloglás. Ott már látható a tér és az obeliszk.

 

Hodinka

Az első, ahol csak repülő eszközök vannak kiállítva, viszont sajnos itt vannak a legrosszabb állapotban a fegyverek. Természetesen ennek a múzeumnak is két része van, de ezek egymástól távolabb találhatók, s mindkét helyen belépőt szednek. A nyitott részen hasra ütésszerűen mondanak egy árat, érdemes alkudni, lehet (legutóbb 50 rubelért – kb. 500 FT-ért – engedtek be fotózással együtt, de olcsóbban is ki lehet jönni. Saját zsebre megy a dolog…). Itt szinte az összes sugárhajtóműves orosz típus megtalálható, ki van állítva a Szu-27 egyik prototípusa, 5 db Mig-25-s (kétüléses Mig-25-öst csak itt láttam, még Monyinoban sincs), jó néhány Szu-15-s, s még sorolhatnám. A gépek állapota nem a legjobb (kivétel azért van, pl. Mig-15), s sajnos csak romlott az elmúlt néhány évben, néhány gépet szabályosan széthordtak. Ennek ellenére kötelező program, mivel Moszkva területén belül van, s ha nincs idő kimenni Monyinóba, akkor ez beiktatható akár délelőtti programnak is, s egy-két órát itt is könnyen el lehet tölteni. A zárt részben az orosz repülés történetét ismerhetjük meg, végig makettekkel és képekkel illusztrálva, igényesen kivitelezve. Az épület oldalsó bejáratánál az űrhajózási múzeumhoz jutunk, ki van állítva a Buran pilótakabinja, Lajka kutya kapszulája, s sok más űrhajózással kapcsolatos eszköz. Már csak azért is érdemes ide elnézni, mert itt található Moszkva tán legolcsóbb makett boltja, s kínálatuk se rossz.

Megközelítés: A Dinamo megállónál kell leszállni (sötétzöld vonal). A nyitott részhez a nagy sugárút mellett kell elindulni a városból kifele, a reptér (Aerovokzal) irányába, s reptér előtti utcában kell elkanyarodni balra. Ennek a végén van egy nagy szabad tér, ott található a múzeum. A zárt rész a Krasnoarmeiskaia ulitsa - Vöröshadsereg utcában található. A metrótól az út jobb oldalán kell elindulni, jobb kéz felől látható egy kastély, amellett jobbra kell elfordulni, majd balra a főúttal párhuzamos utcába. Ott van egy zöld épület egy kis utca sarkán, az a múzeum épülete.

 

VVC (VDNH) űrhajózási múzeum

A VDNH megállónál kell leszállni (narancssárga vonal), ott látható egy magas emlékmű, ami alatt van a múzeum. Nem nagy, de érdemes megnézni, sok érdekesség található benn, s ha szerencsénk van még videó vetítésen is részt vehetünk.

 

A Légierő Központi Múzeuma, Monyino

Moszkvától észak-keletre mintegy negyven kilométerre található az első, orosz repüléssel foglakozó kiállítás, melyet 1958 novemberében alapítottak egy repülőgép felújító üzem helyén. Első lakóit, köztük tizennégy repülőgépet 1960-ban kapta meg a múzeum, mely azóta fokozatosan fejlődött, s melyet a kiállítási anyaga mindenképpen a világ egyik legértékesebb és legérdekesebb múzeumává teszi. A fedett rész területe 5500 négyzetméter, a nyitott részé 20 hektár, s nyitása óta több, mint négy millió látogatót fogadott.

Megközelítés: a Jaroslavskiy Vokzal-ról (Komsomolskaya metró megálló) meglehetősen sűrűn (20-30 percenként) indul elektricská (HÉV) Monyinó irányába, az út mintegy másfél órás. A vasútállomásról jobb kéz felé kell elindulni, s kikerülve a Gagarin Akadémia területét (nem kell megijedni, de egy sorompós területre kell bemenni. Gyönyörű lakótelepen vezet át az út, mely végül is egy katona telep. Szóval nem kell meglepődni az átlagosnál több egyenruhástól.) jutunk a múzeumhoz. (ld. térkép) A belépő orosz diákkal 10 rubel, külföldiként 120 rubel. A fotózásért külön kell fizetni (15 rubel), de az ezt igazoló papírt sehol se kérték… Nyitva tartás: Hétfő, kedd, csütörtök, péntek: 9:30-13:30 és 14:15-17:00-ig, szombaton: 9:00-14:00-ig. Szerda és Vasárnap szünnap. Telefon: (095) 526-3327

A kiállítás felöleli az orosz repülés szinte teljes történetét, a világ első négymotoros bombázójától (Ilja Murovec) a második világháború gépein át a Szu-35-ig. A kiállítási anyag két nagy hangárban és a nyitott területen található. Az első kiállítási terület egy hangár (a pénztár épülete), a nyitott rész és a másik épület picit arrébb található, bár nem lehet eltéveszteni, már messziről lehet látni a nagy gépeket (sőt inkább arra kell figyelni, nehogy elmenjünk a pénztár épülete mellett). A hangárokban elsősorban az első és második világháborús (PO-2, Pe-2, IL-10 stb.) gépeket tárolják, de itt vannak az űrkapszulák, katapultülések, egy Mig-21-es kabin, hajtóművek, makettek, valamint ritka dokumentumok, fényképek (számuk több, mint 37000). A szabadtéren található mondhatni az összes géptípus, ami valaha az orosz (szovjet) felségjellel repült, s nem fért be a hangárokba. Köztük rengeteg ritkaság, tesztpéldány, kísérleti gép (SZU100, TU-144, B-25, SZU-27 prototípus, Buran aerodinamikai tesztgépe stb.), s persze az összes alaptípus. A gépek meglepően jó állapotban vannak, néhány mintha most jött volna a gyárból, azért látszik, hogy itt vigyáznak rájuk (szemben Hodinkával). A terület végén van néhány roncs, itt viszont közelről megnézhető (és fotózható) a Mig-25-s hajtóműve, valamint itt található egy felettébb érdekes kísérleti repülőgép, a VVA-14-s maradványai is. A gépek nincsenek elkerítve, elég jól körbejárhatók, s fotózhatók, bár néhol meglehetősen sűrűn vannak elhelyezve. Összességében nagyon jó múzeum, én csak „szentély”-nek hívtam. Érdemes rászánni egy napot, két és fél óra csak arra elég, hogy végigfussunk az egészen (tapasztalat…).

 

Fotó és szöveg: Hackler János ©

 

 

Képek