K B E L Y - P R Á G A
Repülési Múzeum
2000. július 27.
A Repülési Múzeum rövid története
A Cseh Köztársaság Történeti Intézetének Repülési Múzeumát 1968-ban, a csehszlovák repülés 50. évfordulóján hozták létre a Kbely repülőtéren. A múzeum feladata, hogy bemutassa a cseh/szlovák/ katonai és polgári repülés valamint repülőgépgyártás tárgyi eszközeit, dokumentumait, ápolja az aviatikai hagyományokat, elősegítve a nagy múltra visszatekintő cseh repülés jobb megismerését, értékeinek megörzését és továbbvitelét.
1988-ig a Repülési Múzeum kiállítási területe a Kbely repülőtér 40-es számú hangárjára korlátozódott. Ebben az évben azomban a csehszlovák repülés 70. évfordulója alkalmából a múzeum átfogó rekonstrukciója és átszervezése keretében további két hangárral bővült a kiállítási terület (jelenleg „A” – „B” – „C” hangár)
A legutóbbi átszervezés keretében 1995-ben a Repülési Múzeumban tárolt harckocsikat és egyéb harcjárműveket átszállították a Történeti Intézet egy erre szakosodott kiállítóhelyére, így jelenleg a múzeum teljes kiállítóterületét a repülőgépek foglalhatják el.
A kiállítási anyag
A Repülési Múzeum teljes kollekciója mintegy 270 repülőgépből áll melyek közül 110 darab van kiállítva a három fedett hangárban és a szabadtéri kiállítóhelyen.
A kiállított anyag tematikusan van rendszerezve az alábbiak szerint:
a csehszlovák repülés a kezdetektől 1939-ig
a csehszlovák repülés emlékei a II. Világháború idejéből (ez további részkiállításokra bomlik)
sugárhajtású repülőgépek
műrepülő repülőgépek
vitorlázó repülőgépek
utaszállító, légitaxi repülőgépek
a szabadtéri kiállítóhelyen megtekinthető fémépítésű repülőgépek és helikopterek melyek a II. Világháború utáni katonai repülés eszközeit mutatják be.
A kiállítás elsősorban a cseh/szlovák/ repülőgépgyártás által készített eszközöket mutatja be azomban megtalálható néhány ajándék repülőgép is a kollekcióban (pl.: F-4 Phantom FGR.2, Gloster Meteor F8, Supermarine Spitfire Mk.IXE, Lavochkin La-7, stb.)
A kiállított repülőgépek nagy része jó állapotban van, köszönhetően a szakszerű felújításnak és a megfelelő karbantartásnak, tárolásnak. A szabadban tárolt fémépítésű repülőgépek némelyikén a kamuflázs színei megfakultak a festék lepattogzott, azomban még így is lényegesen jobb állapotban vannak mint a Szolnoki Repülőmúzeumban kiállított gépek.
A múzeum egészére jellemző a rendkívüli zsúfoltság ami a rendelkezésre álló hely véges mivolta és a kiállított repülőgépek nagy száma miatt van. Természetesen még mindig jobb, hogy bár zsúfoltan is de kiállítanak minél több gépet mintha azok a nem látogatható raktárakban porosodnának… A zsúfoltság viszont erősen megnehezíti a fotózást. A hangárakban a kevesebb fény miatt mindenképpen állvány és/vagy vaku használata javasolt.
A múzeum anyagának részletes megtekintésére nem elég néhány óra, aki teheti szánjon rá legalább egy teljes napot. A belépődíjon felül nem kell fizetni a fotózásért. Érdemes teleobjektívet is vinni, mivel a múzeum mellett található máig aktív Kbely repülőtéren a kerítésen kívülről lehet néhány jó képet készíteni az ott állomásozó szállítórepülő alakulat gépeiről és helikoptereiről.
A múzeum bejáratánál lévő pénztárban lehet néhány posztert, képeslapot, matricát, makettet vásárolni. A belépőjegy 2000-ben 15 korona volt.
Megközelítés
Kbely, Prága észak-keleti elővárosa, melyet a belvárosból a következő módon közelíthetünk meg a legkönnyebben. A „B”-jelű /sárga/ metróvonalon a Ceskomoravska buszpályaudvarig kell utazni. Az onnan induló 185-ös és 259-es buszokkal utazva a Letecke Muzeum megállónál leszállva érkezünk a Repülési Múzeum bejáratához. Visszafelé ugyanez az útvonal ajánlható.
Képek