K B E L Y  -  P R Á G A

Repülési Múzeum

2000. július 27.

belépő.jpg

 

A Repülési Múzeum rövid története

A Cseh Köztársaság Történeti Intézetének Repülési Múzeumát 1968-ban, a csehszlovák repülés 50. évfordulóján hozták létre a Kbely repülőtéren. A múzeum feladata, hogy bemutassa a cseh/szlovák/ katonai és polgári repülés valamint repülőgépgyártás tárgyi eszközeit, dokumentumait, ápolja az aviatikai hagyományokat, elősegítve a nagy múltra visszatekintő cseh repülés jobb megismerését, értékeinek megörzését és továbbvitelét.

1988-ig a Repülési Múzeum kiállítási területe a Kbely repülőtér 40-es számú hangárjára korlátozódott. Ebben az évben azomban a csehszlovák repülés 70. évfordulója alkalmából a múzeum átfogó rekonstrukciója és átszervezése keretében további két hangárral bővült a kiállítási terület (jelenleg „A” – „B” – „C” hangár)

A legutóbbi átszervezés keretében 1995-ben a Repülési Múzeumban tárolt harckocsikat és egyéb harcjárműveket átszállították a Történeti Intézet egy erre szakosodott kiállítóhelyére, így jelenleg a múzeum teljes kiállítóterületét a repülőgépek foglalhatják el.

 

A kiállítási anyag

A Repülési Múzeum teljes kollekciója mintegy 270 repülőgépből áll melyek közül 110 darab van kiállítva a három fedett hangárban és a szabadtéri kiállítóhelyen.

A kiállított anyag tematikusan van rendszerezve az alábbiak szerint:

a csehszlovák repülés a kezdetektől 1939-ig

a csehszlovák repülés emlékei a II. Világháború idejéből (ez további részkiállításokra bomlik)

sugárhajtású repülőgépek

műrepülő repülőgépek

vitorlázó repülőgépek

utaszállító, légitaxi repülőgépek

a szabadtéri kiállítóhelyen megtekinthető fémépítésű repülőgépek és helikopterek melyek a II. Világháború utáni katonai repülés eszközeit mutatják be.

A kiállítás elsősorban a cseh/szlovák/ repülőgépgyártás által készített eszközöket mutatja be azomban megtalálható néhány ajándék repülőgép is a kollekcióban (pl.: F-4 Phantom FGR.2, Gloster Meteor F8, Supermarine Spitfire Mk.IXE, Lavochkin La-7, stb.)

A kiállított repülőgépek nagy része jó állapotban van, köszönhetően a szakszerű felújításnak és a megfelelő karbantartásnak, tárolásnak. A szabadban tárolt fémépítésű repülőgépek némelyikén a kamuflázs színei megfakultak a festék lepattogzott, azomban még így is lényegesen jobb állapotban vannak mint a Szolnoki Repülőmúzeumban kiállított gépek.

A múzeum egészére jellemző a rendkívüli zsúfoltság ami a rendelkezésre álló hely véges mivolta és a kiállított repülőgépek nagy száma miatt van. Természetesen még mindig jobb, hogy bár zsúfoltan is de kiállítanak minél több gépet mintha azok a nem látogatható raktárakban porosodnának… A zsúfoltság viszont erősen megnehezíti a fotózást. A hangárakban a kevesebb fény miatt mindenképpen állvány és/vagy vaku használata javasolt.

A múzeum anyagának részletes megtekintésére nem elég néhány óra, aki teheti szánjon rá legalább egy teljes napot. A belépődíjon felül nem kell fizetni a fotózásért. Érdemes teleobjektívet is vinni, mivel a múzeum mellett található máig aktív Kbely repülőtéren a kerítésen kívülről lehet néhány jó képet készíteni az ott állomásozó szállítórepülő alakulat gépeiről és helikoptereiről.

A múzeum bejáratánál lévő pénztárban lehet néhány posztert, képeslapot, matricát, makettet vásárolni. A belépőjegy 2000-ben 15 korona volt.

 

Megközelítés

Kbely, Prága észak-keleti elővárosa, melyet a belvárosból a következő módon közelíthetünk meg a legkönnyebben. A „B”-jelű /sárga/ metróvonalon a Ceskomoravska buszpályaudvarig kell utazni. Az onnan induló 185-ös és 259-es buszokkal utazva a Letecke Muzeum megállónál leszállva érkezünk a Repülési Múzeum bejáratához. Visszafelé ugyanez az útvonal ajánlható.

 

Képek


Mig-21 Fishbed

Mig-21 Fishbed

Mig-21 Fishbed

Mig-21 Fishbed

Mig-23 Flogger

Mig-23 Flogger

Mig-23 Flogger

Szu-7 Fitter

Szu-7 Fitter

L-29 Delfin

L-39 Albatros

Il-28 Beagle

Gloster Meteor

Gloster Meteor

F-5 Tiger

F-5 Tiger

F-4 Phantom

 

Mi-4 Hond

Mi-4 Hond