CIAF 2002
„Czech International Air Fest”
Hradec Kralove, katonai repülőtér
2002. augusztus 31. – szeptember 1.
Az immár hagyományosnak mondható, nagy érdeklődésre számot tartó CIAF-ot ismét Hradec Kralovéban rendezték meg. Az észak csehországi kisváros közép-európai szinten jelentős repülőeseményére a Forszázs Egyesület különbuszt, valamint - a Sunflower Légitársaság és a Gold Timer alapítvány segítségével - különrepülőgépet indított. Augusztus 30.-án reggel startolt a Kármán Tódor nevét viselő Li-2-es Budaörsről, hogy a ferihegyi vámvizsgálatot követően utasait Hradec Kralove-ba repítse, míg a „földi lépcső” nem sokkal 10 óra után indult a Népligetből. A buszos és a repülős társaság este találkozott a hradec-i repülőtéren majd pedig a szállásra hajtottunk. Másnap reggel ragyogó napsütés várta a kapunyitásra a repülőnapnak otthont adó bázisra érkező csapatot. A szervezőktől kapott „Participant” kártya segítségével az Egyesület tagjai ingyen látogathatták az eseményt, valamint a nézőktől lezárt területekre is bemehettünk.
A kiállított repülőgépek
A repülőnapokon megszokott, maketteket és mindenféle repülős souvenireket áruló sátrak valamint büfék hadain átverekedve magunkat juthattunk el a statikus sorra. A kiállításra került repülőgépanyagot két részre bontották, a nagy hangár előtt és mellett sorakoztak a szállítógépek, míg a betonfedezékeket a pályával összekötő gurulóúton a harci gépek és helikopterek.
A szállítógépek között több, ritkán látható típus is megtalálható volt. A Holland Légierő Fokker 60-asa a bemutatót repülő F-16-os kiszolgáló személyzetét és pótalkatrészeit hozta, míg a terepszínűre festett spanyol Casa-235-ös a Mirage F1-eseket kísérte. A statikus sor egyik legszebb gépe a Cseh Légierő fotófelderítő An-30-asa volt. A hófehér, üvegezett orrú, szép vonalú repülőgép a „Nyitott Égbolt” program keretében végez azonosító és ellenőrző repüléseket. Szintén ilyen feladatkörben használják a gép mellett álló L-410-est is. A szállítógépek sorát gazdagította még a német C-160 Transall és egy szlovák An-26-os is. Külön említést érdemel a szintén kiállított magyar Li-2-es „Teve” is, amely igazi kuriózumnak számít a maga kategóriájában. További érdekesség az Osztrák Légierő Short Skywan repülőgépe, amely versenyezhetne „a legrondább gépek egyike” címért.
Short Skywan |
L-410 |
L-410 |
An-30 |
An-30 |
An-26 |
An-26 |
C-160 Transall |
C-160 Transall |
KC-135 Tanker |
Több meglepetést tartogatott a kiállított harci- és gyakorlógépek sora is. A közép-európai repülőnapokon viszonylag ritkán látható Jaguárokból több is megtalálható volt. A Royal Air Force három különböző századából érkeztek együléses harci gépek valamint egy kétüléses példány is. Szintén ritkaság a brazil-olasz fejlesztésű AMX könnyű támadó repülőgép, amelyből két darab is látható volt az Olasz Légierő kötelékéből. A rendkívül szép, letisztult vonalvezetésű, spanyol Mirage F1 M számomra pedig a repülőnap egyik legnagyobb élménye volt.
Jaguar |
Jaguar |
Jaguar |
Jaguar |
Jaguar |
Az amerikai harci gépek tiszteletüket tették a repülőnapon, azonban „rossz szokásukhoz híven” ismét nem repültek bemutatót. A statikus soron két F-15 E Strike Eagle, míg a nézőktől elkerített állóhelyen két avianói F-16-os és egy KC-135 Tanker volt megcsodálható. A rendezőktől kapott kártya segítségével az egyesületi tagoknak sikerült bejutnia a kordon mögé is így szerencsére ezeket a típusokat is közelről megcsodálhattuk, azonban számomra továbbra is csalódást jelentett, hogy repülőprogramot nem láthattunk tőlük…
A Cseh Légierő méltóképpen képviseltette magát az eseményen, hiszen minden rendszerben álló típusukat láthattuk kiállítva:
- Mig-21 MF Fishbed
- L-29 Delfin
- L-39 C Albatros
- L-159 ALCA
- Mi-2 Hoplite
- Mi-9 Hip (repülő harcálláspont)
- Mi-24 Hind
- W-3 A Sokol
L-39 Albatros |
L-29 Delfin |
L-29 Delfin |
|
Mi-2 |
Mi-9 |
Mi-24 |
W-3A Sokol |
Ez utóbbi helikoptert módomban állt belülről is megtekinteni. A lengyelektől csere útján beszerzett, hét éves gép VIP változatú volt. A pilóta elmondása szerint nagyon kedvelt ez a típus, jó manőverező képessége és kiváló felszereltsége miatt.
A statikus soron látható egyéb repülőgépek:
- Bae Hawk (Egyesült Királyság)
- F-16 MLU kétüléses Falcon (Dán Légierő)
- F-16 MLU egy- és kétüléses Falcon (Holland Légierő)
- MB-339 A (Olasz Légierő)
- Pilatus PC-9 (Szlovén Légierő)
- Soko G-2 A Galeb (Szerb és Montenegrói Légierő)
- Augusta Bell AB-212 (Szlovén Légierő)
- Tornado IDS és ECR (Német Légierő)
- Mirage 2000 D (Francia Légierő)
- Jas-39 B Gripen (Svéd Légierő)
A gépek meglehetősen közel álltak egymáshoz, ennek ellenére jól fotózhatóak voltak. A statikus kiállítást szárazföldi harcjárművek és légvédelmi rakéták is kiegészítették.
Soko Galeb |
Mb-339 |
Hawk |
PC-9 |
Ab-212 |
F-15 E |
F-16 MLU |
Mirage F1 |
Mirage F1 |
Mirage 2000 |
Mirage 2000 |
Tornado |
Tornado |
Tornado |
Draken |
A repülőprogram
A szombati és a vasárnapi repülőprogram szinte teljes egészében megegyezett. A kiadott programot elég pontosan tartották, bár néhány gép repülését felcserélték. A felszállóirányt időnként megváltoztatták de a guruló gépek nagy részét így is sikerült lefotózni. A relatíve késői - 11 órás - programkezdés lehetőséget adott a statikus sor alapos megtekintésére. A dinamikus rész viszonylag pörgős volt, nem szakították meg hosszabb szünetek.
A repülő program nyitányaként a Cseh Légierő Mig-21 MF géppárja húzott el zárt kötelékben a pálya felett. Ezt követte egy An-26-os, melyet két L-39 Albatros kísért. A kötelék távozása után egy másik An-26-osból alacsony magasságú ejtőernyős ugrást láthatott az időközben százezresre duzzadt nézőközönség.
Az egész rendezvény egyik csúcspontja az első világháborús imitált légiharcot bemutató replika vadászgépek és bombázók repülése volt. A történelmi hűség kedvéért az osztrák-magyar monarchia egyenruháját viselő katonák még egy kis tábort is felépítettek. A történet szerint a tábort antant-repülők támadják. Az ellenük felszálló két gép a központi hatalmak felségjeleit viselte, egyikük a híres „Vörös báró” háromfedelű Fokker-e volt. A látványos „légiharcot” és bombázást piropatronok robbanásával és a hangszórókból gépfegyverek kattogásával tették még élethűbbé. A tökéletesen eredeti hatású replika vadászgépek és bombázók a kornak megfelelő hadi festéssel és felségjelekkel voltak ellátva, pilótáik is korhű öltözékben pompáztak. A csata végén természetesen a „Vörös báró” maradt egyedül levegőben, miután földre kényszerítette az antant-repülőket. A „repülő Cirkusz” nagy sikert aratott a nézők körében, hiszen különleges élményt jelentett a régi „repülő drótakadályok” látványa és a remekül kivitelezett hadijáték.
CIAF 2002 Hradec Kralove - Dinamikus bemutatók Hivatalos program |
|||||
Szombat |
Vasárnap |
||||
11.00 | Nyitó kötelék |
CZ |
11.00 | Nyitó kötelék |
CZ |
An-26 ejtőernyős ugrás |
CZ |
An-26 ejtőernyős ugrás |
CZ |
||
„Repülő cirkusz” |
CZ |
„Repülő cirkusz” |
CZ |
||
Ocovski bacovia (felszállás) |
SK |
Ocovski bacovia (felszállás) |
SK |
||
Zlin-142 |
CZ |
Zlin-142 |
CZ |
||
12.00 | Ocovski bacovia (bemutató) |
SK |
12.00 | Ocovski bacovia (bemutató) |
SK |
JAS-39 A Gripen |
SE |
JAS-39 A Gripen |
SE |
||
W-3 A Sokol és 2 db Mi-17 Hip |
CZ |
W-3 A Sokol és 2 db Mi-17 Hip |
CZ |
||
Tornado ECR |
G |
Tornado ECR |
G |
||
13.00 | Pilatus PC-9 M |
SLO |
13.00 | Pilatus PC-9 M |
SLO |
J-35 Draken |
Ö |
J-35 Draken |
Ö |
||
Mi-24 Hind |
CZ |
Mi-24 Hind |
CZ |
||
2 db Mig-29 B Fulcrum |
SK |
2 db Mig-29 B Fulcrum |
SK |
||
Mirage F.1 M |
ES |
Mirage F.1 M |
ES |
||
Soko G-2 Galeb |
JUG |
Soko G-2 Galeb |
JUG |
||
14.00 | JAS-39 A Gripen |
SE |
14.00 | JAS-39 A Gripen |
SE |
Biele Albatrosy |
SK |
Biele Albatrosy |
SK |
||
C-130 Hercules |
SE |
C-130 Hercules |
SE |
||
F-16 MLU Falcon |
NL |
F-16 MLU Falcon |
NL |
||
15.00 | W-3 A Sokol |
CZ |
15.00 | W-3 A Sokol |
CZ |
L-159 ALCA |
CZ |
L-159 ALCA |
CZ |
||
Mi-24 Hind | SK |
Flying Bulls |
SK |
||
Team 60 |
SE |
Mi-24 Hind | SK |
||
Team 60 |
SE |
||||
16.00 | Mig-29 B Fulcrum |
SK |
16.00 | Mig-29 B Fulcrum |
SK |
Pilatus PC-7 |
Ö |
Pilatus PC-7 |
Ö |
||
2 db Jaguar |
FR |
2 db Jaguar |
FR |
||
Kraguj |
JUG |
Kraguj |
JUG |
||
Edambusters |
NL |
Edambusters |
NL |
||
Tornado F3 |
GR |
Tornado F3 |
GR |
||
17.00 | Bell 412 |
CZ |
17.00 | Bell 412 |
CZ |
Avia BH-1 |
CZ |
Avia BH-1 |
CZ |
||
Mi-17 Hip és W-3 A Sokol |
CZ |
Mi-17 Hip és W-3 A Sokol |
CZ |
A szóló gépek programja
A különböző repülőnapokon megszokott gépek (F-16, Mig-29, Tornado, stb.) mellett egy-két érdekességet is tartogatott az idei CIAF. Nálam egyértelműen a Mirage F1 vitte el a képzeletbeli pálmát, a rendkívül szép vonalú gép ugyanis látványos programot repült. Természetesen fordulékonysága és dinamizmusa nem hasonlítható a Falconok vagy a Fulcrumok mutatványaihoz, de a maga kategóriájában kimagasló teljesítményt nyújtott, köszönhetően a spanyol pilóta tudásának, aki mindent kihozott belőle. Nagy sebességű áthúzások földközelben utánégető használatával, ezenkívül nagy állásszögű repülés és gyors emelkedés képezték programjának alapjait.
Soko Galeb |
L-159 ALCA |
Draken |
Mirage F1 |
Mirage F1 |
F-16 MLU |
F-16 MLU |
F-16 MLU |
F-16 MLU |
F-16 MLU |
A Tornado harci gépek családjából ezúttal két változat is repült. A Luftwaffe ECR változata a szokásosnak mondható, zömmel vízszintes figurákat és áthúzásokat mutatta be, a Royal Air Force F3-asa viszont a csapásmérő típustól szokatlan manővereket is végrehajtott. Ezt a típusváltozatot eddig csak a földön láttam így számomra különlegességet jelentett.
A Szerb és Montenegrói Légierő bemutató festésű Galeb gyakorlógépe érdekes színfoltja volt a repülőnapnak. Ezt azonban inkább a típus ritka mivoltával és érdekes festésével, mintsem repülési jellemzőivel érdemelte ki. Nagyon hosszú nekifutás után emelkedett el a kifutópályától az L-29 Delfinnel egy kategóriába tartozó kis gép, mely a levegőben semmi érdekességet nem produkált. Ennek oka alacsony teljesítményű hajtóműveiben, valamint aerodinamikai kialakításában rejlik, nem pedig a pilóták tudásában.
Egy igazi „nagyvas” is elkápráztatta az eseményre kilátogató laikus és szakmai közönséget egyaránt. A svéd C-130-as Hercules méretét meghazudtoló manővereket végrehajtva bizonyította, hogy egy régi konstrukció is megállhatja helyét napjainkban is. A repülése befejeztével bemutatott „szarajevói” leszállás pedig már csak hab volt a tortán.
C-130 Hercules |
C-130 Hercules |
Li-2 |
Mi-24 |
Mi-24 |
Mi-24 |
Mi-24 |
W-3A Sokol |
A többi gépről pár szóban. A szlovák Mig-29-es géppár a pozsonyi repülőnapon már megcsodált légiharcot mutatta be, melyet infracsapdák kilövésével tettek még látványosabbá. A különleges festésű holland MLU Falcon szintén a tőle megszokott magas színvonalú repülést mutatta be, melyhez szárnyvégi füstölőket is használt. A szűk harcfordulókkal bőven tarkított programban erőteljesen demonstrálta a típus fordulékonyságát, valamint emelkedőképességét is. Pillanatok alatt meredeken emelkedve kb. 8-10 km magasságig húzott fel, majd pedig kondenzcsíkot húzva spirálozva süllyedt le. A svédek természetesen a Gripen-el vettek részt a repülőnapon, mely a két nap alatt négyszer is lehetőséget kapott a szervezőktől, hogy tudását bizonyítsa. Lendületes programja úgy érzem nem okozott csalódást senkinek sem. A házigazdák az L-159 ALCA-t többször is szerepeltették valószínűleg az indiai export reményében. A gép az L-39-eshez képest látványosan dinamikusabban mozog a levegőben, hála az erősebb hajtóműveknek. A lengyel gyártmányú, de cseh színekben szereplő W-3 A Sokol ismét hihetetlen manőverezőképességéről tett tanúbizonyságot, mind kutató-mentő gyakorlat közben, mind pedig szóló műrepülése alatt. A cseh helikopterpilóták szintén kitettek magukért, látványos volt a W-3 A Sokol-al közösen kutató-mentő feladatot végrehajtó Mi-17-esek produkciója is. A Mi-24 Hind füstölőket is használt repülése alatt, bemutatva a „repülő lőszeres vagon” kiváló tulajdonságait.
Kötelék-repülések
A repülőnap hivatalos honlapján számos bemutatókötelék neve szerepelt a meghívottak listáján, az eseményen azonban végül csak négy csapat vett részt.
A legkisebb létszámú a Francia Légierő Jaguar bemutatópárosa volt. A két gép gyönyörű tükörrepülést mutatott be hihetetlenül egyszerre mozogtak a levegőben. A francia pilóták rengeteg gyakorlással építették fel ezt a produkciót, néha az volt az érzésem mintha összenőttek volna a Jaguarok. Programjuk végén szemberepülést is bemutattak nagy sikert aratva a nézők között.
Jaguar |
Jaguar |
A Biele Albatrosy a szokásos magas színvonalú repülését mutatta be, amely évről-évre egyre nívósabb. A kecses, szép vonalú L-39-esekből álló kötelék számomra mindig a repülőnapok egyik üde színfoltja.
A svéd Team 60 köteléket már volt szerencsém látni Rivolto-ban. A Saab-105-ös gyakorlógépekkel repülő csapat produkciója némiképp elmaradt a várakozáshoz képest. Az elavult, kis teljesítményű, egymás melletti üléses repülőgépek kialakításuk miatt nem is valók igazán kötelékrepülésre, csak remélni lehet, hogy a svéd bemutatópilóták hamarosan Gripeneken fognak repülni. A Team 60 programjában a pontosan tartott alakzatok emelhetőek ki pozitívumként, e téren sokat fejlődtek az elmúlt években.
A szlovák Ocovski Bacovia bemutatócsapat igazi kuriózum a kötelékrepülést kedvelők számára. A Blanik vitorlázó repülőgépek és Zlin-142-es motoros gépek pilótái ismét bizonyították nem mindennapi tudásukat. A hatalmas, vékony szárnyú, kecses vitorlázók Enya zenéjére suhantak hangtalanul az égen, igazi légi balettet mutatva be. A vitorlázók leszállása után az őket felvontató négy Zlin repült magas színvonalú programot, nagy sikert aratva. Számomra ez a kötelék volt az egyik legkellemesebb élmény a Hradec Karlove-i repülőnapon.
Összegzés
Az idei CIAF az előzetesen beharangozott programhoz képest szerényebbre sikerült, de így is egy rendkívül jó hangulatú, eseményekben bővelkedő, igazi repülő ünnep volt. A nagy érdeklődésre számot tartó ukrán repülőgépek feltehetően a lvovi katasztrófa miatt nem jöhettek el, a Red Arrows és a Patroille de France pedig már korábban lekötött programokon vett részt. A lengyel repülőgépek és helikopterek is nagyon hiányoztak, valamint a tavaly egy áthúzás erejéig tiszteletüket tevő B-1 B Lancerekre is kíváncsi lettem volna.
A távol maradók ellenére is tartalmas hétvégét produkáltak a rendezők. A statikus soron kiállított nagy számú repülőgép mintául szolgálhatna más repülőnapok szervezőinek is. A repülőprogram színvonalát nagyon megemelte az első világháborús hadijáték, valamint néhány ritkán látható típus szereplése.
A repülőtérre kilátogató százezres nagyságrendű tömeg ellátását is kiválóan oldották meg a szervezők, mérsékelt áron, bőséges mennyiségben lehetett kapni finom ételeket és innivalókat egyaránt.
Ezúton szeretnék külön köszönetet mondani Egyesületünk fő szervezőinek Neuwirth Csabának és Szabó Ritának, hogy áldozatos munkájukkal lehetővé tették a Forszázs Egyesület tagjainak a kijutást erre a csodálatos repülőnapra.
Fotó és szöveg: Temesvári Péter ©